I slutet på 2015 rapporterade vi om brandfarliga hoverboards, vilka blivit väldigt populära på bland annat Amazon.com. Sedan dess har det fortsatt rapporteras om incidenter, och så sent som igår rapporterade Sveriges radio om en brand, orsakad av en hoverboard:
”En hoverboard orsakade en brand i ett hus på Hasslö igår kväll. Den eldrivna balansbrädan höll på att laddas när den började brinna.
Husägaren kunde själv släcka branden med en pulversläckare.
Sedan ett flertal incidenter med så kallade hoverboards inträffat runt om i landet vill Elsäkerhetsverket starta en granskning av den populära eldrivna balansbrädan.
Elsäkerhetsverket ska nu bland annat undersöka delar från skadade hoverboards och dessutom köpa in ett antal exemplar från olika företag för att försöka få ett svar på vad som utlöst bränderna.”
Boka ett kostnadsfritt samtal (30 min)
- Boka ett samtal om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa er med följande:
- Produktdesign & materialval
- Hitta tillverkare i Asien och Europa
- Frakt och förtullning
Myndigheter samarbetar för att spåra farligt gods
Under året har vi på ScandinAsian.se också fått in ett flertal rapporter. Utifrån vad vi förstått jobbar nu Elsäkerhetsverket tillsammans med Tullverket för att identifiera ankommande leveranser med Hoverboards.
Importören får sedan möjligheten att lämna över relevant dokumentation (ex. testrapporter och den tekniska filen). Kan inte detta göras skickas produkten till Elsäkerhetsverket för tester.
Sannolikt gäller detta även andra riskprodukter med kraftfulla batterier, exempelvis power banks.
De flesta tillverkare i Kina kan inte möta säkerhetskraven inom EU
Som ni kanske vet finns det inom EU strikta säkerhetsstandarder som produkter måste möta, för att få importeras och säljas.
Vad ni kanske inte visste är följande:
a. De flesta tillverkare i Kina kan inte möta applicerbara EU regleringar. Det innebär att de inte känner till de tekniska standarder som produkten måste tillverkas i enlighet med.
En produkt måste tillverkas specifikt i enligt med alla applicerbara standarder (ex. IEC standarder). Det går inte att på ”efterhand” (dvs efter produkten är tillverkad) att få produkten certifierad.
Antingen är produkten tillverkad i enlighet med de applicerbara standarderna, eller så är produkten inte det.
Observera att de absolut flesta tillverkare i Kina producerar för den inhemska marknaden. Dessa kan inte möta EU regleringar. Det är ofta denna typ av (ofta billiga) leverantörer som oseriösa importörer gör affärer med.
b. Bara för att en tillverkare har den tekniska kapacitet som krävs för att tillverka produkter i enlighet med applicerbara EU regleringar så innebär inte det att allt är fritt fram.
Utöver att produkten rent tekniskt måste applicerbara standarder, så måste ni också se till att produkten är märkt på rätt sätt (ex. CE och WEEE).
Därtill finns det omfattande dokumentationskrav:
- Declaration of Conformity
- Testrapporter
- Riskanalys
- Komponentlista (BoM)
- Kretsschema
- Lista på applicerbara standarder
Det finns ingen tillverkare som har samtliga dokument färdiga. Det är utan undantag upp till importören att på egen hand sammanställa den dokumentation som krävs.
Många företag har uppfattningen att tillverkaren skall vara någon form av ”one stop shop” som löser allt ifrån produktutveckling till hantering av juridiska frågor.
Så fungerar det dock inte i verkligheten, vilket många företag nu får lära sig en hårda vägen.
Slutsats
Källan till problemet är helt och hållet importörer som misslyckas med att göra följande:
1. Undersöka applicerbara EU regleringar, märkningskrav och dokumentationskrav. Detta motiveras med antagandet att ”leverantören borde ha koll”.
2. Kontrollera om tillverkaren har en historia av att möta applicerba EU regleringar. Har de några gamla testrapporter? Är de villiga att dela med sig av kretsschema? Har de en BoM? Många importörer antar att i princip alla tillverkare har den tekniska kunskap som krävs.
3. Verifiera att produkten är säker genom att skicka ett antal enheter till ett testlabb.