Importörer och e-handlare tvingas ofta binda sitt kapital i en evig cykel av nya beställningar. Varje gång en batch säljer slut måste all vinst återinvesteras i större och större beställningar. Detta gör att många e-handlare inte kan ta ut en acceptabel lön på många månader – ibland år – trots att verksamheten är lönsam och växer snabbt.
Givetvis leder brist på likvididet till att det inte finns så mycket pengar till marknadsföring, eller att nyanställa, som krävs för fortsatt expansion.
Lyckligtvis så har ett Antler företag i Sverige gett sig på utmaningen att hjälpa importörer att snabbt och enkelt få tillgång till finansisering vid import. I denna artikel förklarar Martin Vercouter på Treyd.io hur processen fungerar.
Boka ett kostnadsfritt samtal (30 min)
- Boka ett samtal om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa er med följande:
- Produktdesign & materialval
- Hitta tillverkare i Asien och Europa
- Frakt och förtullning
Ett stort problem under de första åren, för E-handlare, är att all vinst går åt till att finansiera nya och större inköp. Hur kan Treyd hjälpa till med detta?
Vi ser till att handlare hinner få hem sina varor innan de betalar för dem. På så sätt jämnar vi ut kassaflödet. Att behöva låsa in rörelsekapital i containers, under flera månaders tid, är väldigt tungt när man växer.
Det kan dessutom bli riktigt dyrt om det ska finansieras med att man säljer equity i bolaget eller tvingas ta dyra lån. Säljer man till konsument har man dessutom ingen faktura att sälja eller belåna, eller någon stor kundbeställning att finansiera.
Treyd betalar helt enkelt leverantören på en gång, och tar betalt av importören upp till fyra månader senare.
Hur fungerar processen?
För nya användare gör vi först en analys av företaget, och sätter upp en kreditlimit. När det blir dags att beställa varor är det väldigt enkelt:
1. Kunden laddar upp sin faktura eller beställningsbekräftelse från leverantör, och väljer återbetalningstid (från 30 till 120 dagar) samt metod för kvalitetskontroll.
2. Vi erbjuder en egen tredjepartslösning, eller så kan kunden använda sin egen QC. Med Treyds partner får användare en utförlig rapport för godkännande.
3. När varorna är kvalitetssäkrade betalar Treyd leverantören inom 3 arbetsdagar, och användaren får en ny faktura med den valda tidsfristen.
Kan vilket företag som helst använda Treyds tjänster?
I dagsläget vänder vi oss till svenskregistrerade aktiebolag. Vi ser helst att bolaget redan har hunnit publicera en årsredovisning, men finns det starka preliminära rapporter kan det vara aktuellt även med yngre företag.
Har ni något största eller minsta orderbelopp ni finansierar?
Vi kan finansiera transaktioner mellan USD 10,000 och 1,000,000 i ordervärde. Samtidigt jobbar vi på att kunna stödja även större belopp, vilket borde vara klart under 2021.
Vad är era avgifter?
Avgiften sätts individuellt och varierar mellan 0,7% och 1,4% per månad på det utlånade beloppet.
Räkneexempel: Ett inköp värt USD 10,000 med betalningsvillkor 30/70 mot leverantör, och 120 dagars återbetalning samt ränta på 1,2%. Totalkostnaden för 4 månader blir USD 336.
- Ordervärde: 10,000 USD
- Förskott som betalas av kunden: 3,000 USD
- Balans som betalas av Treyd: 7,000 USD
- Total ränta för 120 dagar: 7,000*0.012*4 = 336 USD
För vilka länder i Asien erbjuder Treyd AB finansiering vid import?
Det finns inga kommersiella begränsningar vad gäller ursprungsland. Vi har ett brett nätverk av kvalitetskontrollanter, och själva processen är inte beroende av var produkterna tillverkas.
Erbjuder Treyd tjänster enbart till företag i Sverige, eller även andra länder?
Än så länge, bara i Sverige. Men vår plan för 2021 inkluderar ett flertal nya marknader i Europa.
Om Treyd.io
Treyd grundades 2019 av Peter Beckman (CEO) och Sameh El-Ansary (CTO), med en vision om att “hårdvara ska kunna skala upp som mjukvara”, det vill säga att företag som säljer produkter inte ska begränsas av bundet rörelsekapital för att kunna växa. Målet är att handlare ska importera på samma flexibla villkor som sina egna kunder.
När man blickar ut så är importfinansiering ett stort, globalt problem. Samtidigt som marknaden för förskottsbetalda importer uppgår till flera triljoner US-dollars, uteblir fler och fler affärer i brist på finansiering. De gamla institutionerna hinner helt enkelt inte längre med takten av dagens e-handel, och det är dags för nya tag i branschen.
Vad gäller teamet så har Peter har en gedigen bakgrund i företagsstrategi och bland annat internationell riskbedömning, och Sameh är datavetare med ett flertal framgångsrika tech-startups bakom sig. Sommaren 2020 utökades gänget med Martin Vercouter, tidigare VD för svenska handelskammaren i Kina. Med på resan är även två utvecklare som tar hand om att ständigt förbättra Treyd-plattformen.