DR. W. från Amsterdam beställde under slutet på 2017 vårt Startpaket. Sedan dess har de gått från idé till framgångsrik lansering på Kickstarter – som drog in mer än 36 000 Euro.
I denna fallstudie kommer du att lära dig hur vi hjälpte DR. W. att gå från idé till tillverkad och levererad produkt.
David och Reinder, berätta lite om vad ni gjorde innan ni kom på er idé
Tack för introduktionen Fredrik.
Vi är båda från Holland där vi växte upp i samma område och studerade på samma universitet. Vi lärde känna varandra för cirka 7 år sedan då vi både började som trainees på stort företag här i Holland.
Vi är båda intresserade av just armbandsur och insåg att vi båda delade visionen att skapa vårt eget unika varumärke. Dock tog det ett par år innan vi kom igång.
Varför valde ni just klockor?
Som sagt delade vi både ett intresse för just klockor, och Reinder är också en klocksamlare. Jag har istället länge letat efter de perfekta klockan, utan framgång.
Vi brainstormade kring hur en ”perfekt klocka” är designad, och vad vi skulle kunna göra för att skapa något riktigt unikt.
Efter ett år hittade vi inspiration i ett ”real life problem” från Reinders bror. Han jobbar inom sjukvården och får av hygienskjäl inte bära armbandsur.
Exempelvis får dom använda fickur, vilket det inte direkt finns så många varianter av. Därtill kan du inte bära den efter jobbet exempelvis.
Kort sagt kom vi på idén att kombinera ett fickur med ett klassiskt armbandsur.
Vi tror dock att denna idé är något som passar alla, av den enkla anledningen att du kan variera mellan ett armbandur eller fickur beroende på din outfit eller situation.
Sist men inte minst tycker vi också att klockan ser riktigt bra ut!
Designade ni klockan på egen hand eller fick ni hjälp?
Vi kan stolt säga att vi har designat hela klockan på egen hand. Vi har lagt mycket tid och energi på just designen, men ännu mer på mekaniken för att kunna skifta uret från armbandet till fickan.
Vårt team har också inkluderat ingenjörer som jobbat tillsammans med för att realisera vår funktion. Vi ville vara säkra på att mekanismen är enkel att använda.
Det tog oss dock flera månader att få till mekanismen. Vi hade mer än hundra olika ritningar och vi gjorde i vissa fall mer än tio varianter innan vi fick till det.
Du kan nog föreställa dig att detta var väldigt tidskrävande, och i slutändan tog det oss omkring 6 månader. Nästa utmaning var att få fabriken att förstå hur vår klocka skulle tillverkas.
Hur fick ni kontakt med tillverkare i Kina?
Vi började som alla andra med att söka på Google, Alibaba och Globalsources.
Efter att vi lagt ett par timmar på det insåg vi att det var lönlöst. Det var för många leverantörer och för lite information för att få en inblick i vad de klarar av att tillverka.
Därtill är det ju en helt ny produkt.
Dock hittade vi er när vi sökte på Google och beslutade oss för att boka en plats på ert online seminarie. Där lärde vi oss grunderna i tillverkning i Kina, men också om EU regleringar och märkningskrav för klockor.
Givetvis hade vi tänkt på detta, men vi insåg att vi skulle spara en hel del värdeful tid på att beställa ert Startpaket.
När vi gjort detta kontaktade vi Fredrik och hans team för att få hjälp med att hitta tillverkare. Sedan fick vi en lista på tillverkare som vi tog kontakt med.
I nästa steg vad vi leverantörerna att skriva på ett NDA (sekretessavtal).
Varför valde ni inte att hantera importprocessen själva istället?
Vi är ett litet företag och vi har ofta tvingats välja mellan att göra saker på egen hand, eller att anlita ett företag. Vi har faktiskt gjort det mesta själva.
Dock tar det tid att göra allt själv. Då är det bättre att investera lite pengar istället för att försöka göra research och lära sig allt på egen hand.
I slutändan kanske vi hade klarat av att komma fram till måket ändå. Det hade dock utan tvekan tagit betydligt mer tid än det gjorde.
Exmpelvis är det väldigt smidigt att få tillgång till er plattform med information om EU regleringar och kunna få hjälpa eller bara ställa frågor under processen.
Helt klart en bra investering om du frågar oss.
Hur har Startpaketet hjälp er under processen?
Utöver information om regleringar, hjälp att hitta tillverkare och dokumentmallar så har vi också fått hjälp att förstå hur vi bäst kommunicerar med tillverkare i Asien. Vi har också fått hjälp att förstå dokuemntationen samt alla steg i processen.
När ni sedan fått hjälp att hitta en tillverkare, beställade ni provexemplar?
Ja. Vi kommer snart att lansera våra klockor på Kickstarter. När man gör en Kickstarter kampanj är det viktigt att man har en riktig produkt att visa upp. Med andra ord måste du ha ett provexemplar.
Vi har lagt mycket tid på design och att hitta rätt tillverkare, som hade mycket erfarenhet av att tillverka klockor, så vår första prototyp var nästintill perfekt.
Stötte ni på några problem under tillverkningen av proverna?
I allmänhet är vi nöjda med hur det gick. Givetvis hade vi som alla andra hoppats på att det skulle gå lite snabbare att få färdiga prover, men det var också något ni varnade oss för.
Exempelvis stod produktionen still en månad under det kinesiska nyåret.
Bra för dem [tillverkaren] såklart, men för oss innebar det att vi fick vänta länge på att få en färdig klocka i handen.
Det var som sagt förväntat, men i stora drag är vi nöjda med hur leverantören skötte processen.
Nu när ni har en färdig prototyp är ni alltså redo för att lansera er klocka på Kickstarter och sedan lägga er första order?
Exakt. Vi har slutliga prover som är testade och klara för produktion. Det skall bli väldigt spännande att lansera vår klocka på marknaden och det är väldigt speciellt efter att ha lagt två år på projektet.
Nästa Kickstarter?
Ja. Vi bestämde oss för att lansera på Kickstarter av flera anledningar. En anledning är att det reducerar risken. Kickstarter har ett ”funding goal” som vi själva sätter. Projektet går bara vidare om vi når ett visst mål inom en månad.
Om vi når målet så har vi fått en bekräftelse på att klockorna säljer. Det ger också en trygghet i den meningen att vi också måter leverantörens MOQ krav utan problem.
Finns det några andra fördelar förutom att Kickstarter hjälper till att dra in pengar?
En annan viktig anledning är att vi får publicitet. Det är cirka 14 miljoner användare på Kickstarter. Det i sig är en stor marknad för oss.
Självklart måste vi också göra vad vi kan gör att stå ut. Vi tror dock att vår produkt är tillräckligt unik för att den skall få ”backers” på Kickstarter.
Vi har också marknadsfört vår kampanj via sociala medier, inklusive Facebook, Instagram, Twitter samt vår even blogg – där vi bland annat delat med oss av våra erfarenheter genom den här resan.
Efter vår kampanj kommer våra klockor finnas tillgängliga på vår websida www.drwbrand.com.
Klicka här för att boka en kostnadsfri telefonkonsultation med oss