Guide till Dropshipping från Kina: Fördelar & risker

Publicerad den 10 kommentarer

Dropshipping är en form av e-handel som bygger på att kunden köper varor från en mellanhand som sedan vidarefodrar kundens order till en leverantör. Leverantören skickar därefter produkten direkt till kunden – utan att varan passerar mellanhanden.

I teorin innebär detta att mellanhanden kan börja sälja en enorm mängd varor direkt från en katalog och använda kundens pengar för inköpet.

“image”

Boka ett kostnadsfritt samtal (30 min)

  • Boka ett samtal om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa er med följande:
  • Produktdesign & materialval
  • Hitta tillverkare i Asien och Europa
  • Frakt och förtullning

BOKA NU

Hur fungerar dropshipping?

1. Kund lägger order hos Dropshipper (oftast en vanlig e-butik) och betalar för produkten

2. Dropshipper köper varan (med kundens pengar) från leverantören och bifogar dennes address

3. Leverantören skickar varan direkt till kunden utan att denna passerar Dropshipper

Vad är fördelen med dropshipping?

Fördelen med dropshipping är att e-handlaren kan börja sälja varor utan att beställa ett varulager. Vid beställning från en fabrik så måste man alltid beställa ett minsta antal produkter, som ofta är omkring 500 exemplar per produkt.

Således är det mycket billigare att komma igång med dropshipping. Dock finns det väldigt negativa sidor med denna affärsmodell.

Vad finns det för nackdelar med dropshipping?

För det första är det praktiskt taget omöjligt att konkurrera med kinesiska e-handlare idag, som säljer exakt samma produkter som dropshippers gör. För cirka tio år sedan kunde man tjäna pengar genom att lägga på en marginal, men idag går svenska konsumenter direkt till Wish eller Aliexpress istället.

Utöver det så är det också problematiskt med tull och moms samt att möta EU säkherhetskrav.

Sverige och övriga EU länder är också mer strikta när det gäller dessa frågor och företag som håller på med dropshipping kan sannolikt hållas ansvariga om produkten de säljer inte möter EU krav på säkerhet och kemikalier – något som också är fallet när det gäller billiga produkter som säljs via dropshipping sidor.

Dropshipping produkter möter i regel aldrig produktsäkerhetskrav inom EU

Det största problemet med dropshipping är att det nästan alltid rör sig om produkter som tillverkats för den inhemska marknaden i Kina. Dessa produkter möter inte de säkerhetskrav som finns inom EU för bland annat elektronik och leksaker – men även kemikalieregleringar som täcker alla produkter från textil till armbandsur.

Även om du inte gör mer än att sälja produkten på internet så är du fortfarande ansvarig om en konsument skadas av produkten. Det kan exempelvis röra sig om giftiga leksaker eller batterier och laddare som exploderar.

När mer etablerade varumärken beställer produkter direkt från fabrik i Kina ser de alltid till att varorna tillverkas enligt EU regleringar, och även labbtestas.

Dropshipping företag gör i regel inga sådana kontroller då de inte har något ansvar för produktsäkerhetskrav utanför Kina. Det är du som i någon mån placerar varan på marknaden som är ytterst ansvarig.

Rekommenderade artiklar

dropshipping paket

EU:s marknadskontrollförordning

Förordning (EU) 2019/1020 tillämpas från och med den 16e juli 2021 och innebär bland annat att paket som skickas från länder utanför EU måste vara märkt med en ”authorised representative”. Det finns företag som agerar som representanter mot en årlig avgift – ofta omkring 1500 EUR och uppåt.

Representanten kräver oftast att varorna skall vara labbtestade och att ni har komplett CE dokumentation i de fallen det är ett krav. Som nämnt ovan är det inte bara sällsynt att ”dropshipping produkter” har testrapporter och CE dokumentation – utan det leder också till att dropshipping inte blir lönsamt om dessa kostnader måste tas med i kalkylen.

Långa leveranstider och risk för störningar

Dropshipping är oftast enbart lönsamt om varorna levereras via e-packets. Detta är en typ av brevförsändelse som ofta inte är spårbar och med en ledtid på 2 till 3 veckor. Genom åren har det dock varit en och annan ”katastrof” som resulterat i att letiden ökat till 5-6 veckor. Sådana störningar har exempelvis förekommit vulkanutbrottet på Island 2010 och COVID-19.

Därtill påverkar kinesiska högtider som ”golden week” i oktober varje år, samt det kinesiska nyåret i januari och februari. Långa förseningar i kombination med icke spårbara paket leder snabbt till arga kunder som kräver pengarna tillbaka innan varorna är framme.

Returer och öppet köp

Svenska kunder som köper varor från svenska e-handlare har rätt till returer, i händelse av att produkten är trasig eller att de ångrar köpet. Även om er dropshipping leverantör tar emot returer är det väldigt dyrt att skicka tillbaka varor till Kina.

Oftast är det dyrare än produktens värde, och då är returer praktiskt taget inte genomförbara.

Det är svårt att köpa annonser för dropshipping säljare

Många dropshipping säljare tjänar i första hand pengar på att köpa annonser på bland annat Facebook för att nå ut till kunderna. Detta har blivit svårare efter att Facebook gått ut med att de inte längre accepterar att dropshipping företag annonserar på deras plattform.

Potentiella problem med tull och moms

Vid import av en vara är det alltid importören, dvs mottagaren, som skall betala tull och moms. Det kan antingen göras direkt vid uthämtning, eller genom att lämna in en tulldeklaration. När du ”dropshippar” produkter från Kina så är det inte du som är mottagaren, utan din kund.

Förutom det faktum att de inte förväntar sig att betala tull och moms, så sker det i praktiken aldrig. Tullverket har inte tid att förtulla alla paket som kommer in, vilket blev tydligt för bara något år sedan, och kunden bemödar sig inte att skicka in någon tulldeklaration.

Således förlorar staten en hel del i skatteintäkter. Det är idag oklart hur myndigheterna kommer hantera denna fråga i framtiden, men risken finns att de anser att det är du som dropshipper som är ansvarig för tull och moms. Det kan bli väldigt dyrt.

Det är svårt att konkurrera med kinesiska försäljare idag

För 10 år sedan var dropshipping relativt nytt och det fanns möjligheter att hitta nicher att etablera sig inom. Dock ser det inte ut så idag då konsumenter kan beställa lika enkelt från Aliexpress eller Wish.

Det finns således betydligt mindre utrymme på marknaden för dropshippers idag.

Eget varumärke är enda vägen frammåt

De e-handlare som lyckas idag skapar starka varumärken med fokuserar på ett specifikt produktområde. Daniel Wellington är ett lysande exempel på detta.

Att konkurrera på pris, eller hela tiden introducera nya ”trendprodukter” är en död modell.

  • “image”

    Boka ett kostnadsfritt samtal (30 min)

    • Boka ett samtal om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa er med följande:
    • Produktdesign & materialval
    • Hitta tillverkare i Asien och Europa
    • Frakt och förtullning

    BOKA NU


  • 10 svar på “Guide till Dropshipping från Kina: Fördelar & risker

    1. Hur räknar man ut momsen från Aliexpress och hur redovisar jag den i så fall?

      1. Hej Erik,

        Moms är 25% i Sverige och beräknas på tullvärdet, vilket är beloppet av varuvärde och fraktkostnad till Sverige.

    2. Hur rekommenderar ni att man går tillväga för att se till att varor som dropshippas lever upp till tex REACH? Säljer man varor en och en är det väl omöjligt att skicka varorna för test?

      1. Hej Molly,

        Det är omöjligt att kontrollera att dropshipping produkter möter REACH (och andra EU regleringar) utan labbtest. Dropshipping företag har aldrig labbtestrapporter.

        Detta är ju också en stor anledning till varför dropshipping är väldigt riskfyllt.

        När det gäller elektronik så är det en fråga om ren livsfara.

    3. Hej,
      Om man vill bli dropshopare ska man öppna enskild firma eller aktiebolag?
      Om man vill sälja varor ( via dropshoping ) från kina till andra länder utom Sverige men inom svensk bolag är det går eller måste man bara sälja till Sverige?
      Tack

      1. Hej Ali,

        Var ert bolag är registrerat påverkar inte vilka länder ni kan sälja till.

    4. Hej,
      Finns det något sätt som man kan som företagare stå för moms, importavgift samt ev tullavgift så att kunden slipper krångla med det? Jag har tänkt att börja med dropshipping från kina (ett specifikt företag) via shopify.

      1. Jag hörde för flera år sedan att DHL hade något sådant upplägg men vet inte om det finns kvar.

    5. Hej, kan man dropshippa med hjälp av er? Alltså inte traditionell dropshipping utan att man börjar med private label direkt så får ni sourca fabrik, labbtesta, kvalitetstesta, förpacka osv? Då tänker jag utan att beställa bulk utan att beställa efter varje order som kund lägger.

      1. Hej Adam,

        Det går att leverera varor direkt från lager i Asien, men då handlar det inte om dropshipping längre.

        När det gäller private label så måste du beställa 300-500 pcs som sedan kan lagerhållas och fraktas i enskilda paket. Dock är detta inte alls samma modell som dropshipping (vilket vi inte jobbar med)

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Boka ett kostnadsfritt samtal (30 min)

    1. Hur vi kan hjälpa er med tillverkning i Europa & Asien

    2. Hur du kan skapa din egen design

    3. Frågor gällande frakt och kostnader

    4. Hur tull och moms fungerar vid import

    Fredrik Grönkvist