Fraktkostnader vid import från Kina, Vietnam och andra länder i Asien beror på flera faktorer. Främst handlar det om vikt och volym, samt transportmetod. Dock finns det många sätt att dölja avgifter som gör att en offert ser billigare ut än vad det slutligen blir.
I denna artikel listar vi olika fraktkostnader som påverkar slutpriset.
1. Transport från fabrik till lasthamn
När era varor är packade och redo för leverans bokar oftast fabriken leverans till lasthamnen, exempelvis i Shanghai eller Hong Kong. I regel kostar lokaltransport inte mer än omkring 300 US dollar per container.
Därtill så är lokaltransport inkluderat i FOB priset, vilket är den incoterm som de flesta importörer får offererat. Således är detta i många fall en ”osynlig kostnad” som importören inte behöver ha koll på.
Det är också möjligt att låta speditören hämta upp godset hos fabriken. I detta fallet betalas transportkostnaden till fraktbolaget istället för fabriken.
Prisexempel: 300 USD
Boka ett kostnadsfritt samtal (30 min)
- Boka ett samtal om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa er med följande:
- Produktdesign & materialval
- Hitta tillverkare i Asien och Europa
- Frakt och förtullning
2. Fraktkostnad
Vid sjöfrakt så baseras fraktkostnaden nästan helt och hållet på volymen, räknat i kubikmeter, snarare än vikten på godset. Flygfrakt är annorlunda, då fraktkostnaden beräknas både på vikt och volym, genom att kalkylera en volymvikt (volumetric weight).
Vid sjöfrakt så är själva fraktkostnaden ofta en liten del av den totala kostnaden, vilket förklaras närmare längre ner i denna artikeln.
CIF frakt: Vissa leverantörer och fraktbolag erbjuder väldigt låga fraktkostnader. Det de undanhåller är att hamnavgifterna är väldigt höga. Rent tekniskt är det möjligt att erbjuda en väldigt låg fraktkostnaden samtidigt som andra avgifter relaterat till transporten, som inte kan undgås, höjs kraftigt. Om du erbjuds ett pris som är för bra för att vara sant så är det så.
Prisexempel
Det finns ingen standardiserad fraktkostnad, utan det beror på vikt och volym. Nedan följer dock ett antal prisexempel.
- Flygfrakt (1 m3 / 100 kg): 1100 USD
- 20 FCL: 1600 – 2100 USD
- 40 FCL: 2400 – 3200 USD
3. Fraktförsäkring
Vid import från Asien är det väldigt viktigt att transporten är försäkrad, då det alltid är risk för transportskador på så långa distanser. Dock är fraktförsäkringen i regel väldigt billig, och kostar oftast någonstans mellan 100 till 200 dollar.
Fraktförsäkringen beräknas baserat på varuvärdet, som således måste vara korrekt deklarerat.
Notera dock att fraktförsäkringen enbart täcker transportskador. Kvalitetsproblem som uppkommit under produktion är inte försäkrade. Därtill finns också en självrisk, som dras av från det värde som betalas i händelse av transportskada.
Prisexempel: 100 till 200 USD
4. Hamnavgifter
Vid sjöfrakt är det viktigt att ha stenkoll på hamnavgifter, då dessa ofta är högre än själva fraktkostnaden. Åtminstone då man fraktar mindre volymer med LCL frakt. Precis som fraktkostnaden så beräknas hamnavgifter baserat på volymen, i kubikmeter, snarare än vikten.
Notera att hamnavgifter inte är inkluderat då ni bokar CIF frakt, vilket oftast är det som erbjuds om man bokar frakt via fabriken, snarare än ett fraktbolag.
CIF offerter ser ofta väligt billiga ut, då bara fraktkostnaden är angiven. Vad som händer är att importören får en otrevlig överaskning då hamnagenten i Sverige sedan skickar en dyr faktura (ofta dyrare än fraktkostnaden från Asien till Sverige).
Det är alltså extremt viktigt att hålla koll på incotermer, då man aldrig kan spara pengar eller komma undan dessa avgifter. Det är alltid bättre att få full koll på den totala transportkostnaden vid import från Kina eller Vietnam, innan godset är skeppat.
Hamnhyra: I regel har ni cirka 3 dagar på er att förtulla godset och göra det redo för transport. Detta kan skötas av speditören. Dock kan godset bli fast i tullen om det visar sig att ni exempelvis inte har korrekta dokument som styrker produktsäkerhet eller att varuvärdet ifrågasätts. Då måste ni betala en daglig hamnhyra som kan ligga på 500 SEK per dag.
Prisexempel: Inräknat i fraktkostnaden (punkt 2)
5. Transport från hamn till destination
När godset sedan är lossat och förtullat är det dags att transportera varorna från hamnen, exempelvis i Göteborg, till slutdestinationen. Ni kan boka lastbilstransport direkt från fraktbolaget, eller hämta godset på egen hand.
Det kan kosta allt ifrån 3000 SEK till 20 000 SEK, beroende på volymen och var i Sverige ni befinner er.
När godset sedan ankommer är det viktigt att ni är redo att
Övriga fraktkostnader
Det finns också ett antal mindre kostnader som är bra att hålla koll på som importör:
a. Exportklarering: Köper ni via EXW villkor måste ni betala 300 – 500 USD extra för att godset skall klareras. Annars kan varorna inte lämna ursprungslandet. En lösning är att aldrig beställa enligt EXW villkor.
b. Fraktsedel: Det kostar cirka 50 US dollar att få fraktdokumenten skickade via DHL, vilka behövs för att förtulla varorna.
c. Förtullning: Fraktbolaget kan hjälpa er med att hantera förtullning, för cirka 600 SEK. Det är oftast att föredra.
Vanliga frågor och svar
Nedan följer ett antal vanliga frågor om fraktkostnader vid import från Asien:
Är sjöfrakt billigare än flygfrakt?
Sjöfrakt är betydligt billigare när det handlar om containervolymer. Dock kan flygfrakt vara billigare eller på ungefär samma nivå när det gäller leveranser på under 1.5 kubikmeter, och under 150 kilogram.
Är tågfrakt billigare än sjöfrakt?
Nej, tågfrakt är dyrare än sjöfrakt. Dock är tågfrakt billigare än flygfrakt vid större volymer.
Har fraktkostnaderna gått ner efter COVID-19 pandemin?
Ja. Kort sagt så ökade fraktkostnaderna extremt mycket under hösten 2020 och var fortsatt höga till mitten på 2022. I skrivande stund har priserna dock gått ner till nivåer som är jämförbara med de innan pandemin.
Hur ofta ändras fraktkostnader?
Fraktkostnader ändras i regel på en veckobasis. Således är det omöjligt att få ett slutpris från en leverantör eller ett fraktbolag i ett tidigt skede, utan då får man acceptera att enbart en uppskattning kan göras. Fraktkostnader styrs väldigt mycket av oljepriset, vilket minst sagt varit skakigt dom senaste åren.
Var hittar jag det billigaste fraktpriset?
Det finns inga billiga fraktbolag, eller leverantörer som kan erbjuda billigare frakt än andra. I de fallen där ni får en billig offert så är det sannolikt för att de offererar enligt en annan incoterm. Fraktpriser styrs helt och hållet av incotermen, och det gör att en billig CIF offert snabbt blir mycket dyrare än att begära betalning enligt DAP villkor från början.
Hur kan jag sänka våra fraktkostnader?
Det enda sättet att sänka priserna är att beställa större volymer. LCL frakt (delad container) är ofta 2 till 3 gånger dyrare, per enhet, gentemot att boka FCL frakt (full container). Om ni idag beställer från flera olika fabriker i Kina, eller annat land i Asien, kan ni också spara mycket på att samfrakta gods i en och samma container. Det gör alltså att ni kan uppgradera från flera dyra LCL frakter, till en FCL frakt.
Processen är i regel enkel, då ni bara behöver bestämma en uppsamlingspunkt för samtliga fabriker. Det kräver dock att ni kan koordinera era beställningar så att de är redo för leverans inom samma tidspann, vilket ofta är lättare sagt än gjort.
Erbjuder vissa leverantörer gratis frakt?
Vissa säljare på exempelvis Aliexpress.com påstår sig erbjuda gratis frakt, vilket i själva verket är inbakat i enhetspriset. När det kommer till mer regelrätta fabriker, exempelvis de som finns på Alibaba.com eller Globalsources.com, så finns det ingen seriös fabriker som skulle påstå sig erbjuda gratis frakt.
På ett eller annat sätt måste fraktkostnader alltid täckas i slutändan.
Hej,
Skulle vilja veta ers total pris på tåg från Kaiping till Stockholm.
Dörr till dörr.
123kartonger
Totalt 1360kg
Volym: 2357kg
17cmd
Hej Alexandra,
Ni måste kontakta ett fraktbolag för att få offert. Vi är inte ett fraktbolag.
kan man få gods inhandlat i Kina levererat till plats nära hamn för att därifrån hämta själv eller via ombud. För att förenkla och kanske förbilliga hanteringen. viss näringsverksamhet har att inte betala importmoms vid inköps tillfället, utan vid senare specifikt datum . Kan vara näst intill omöjligt producent eller speditör att fatta dylikt
Hej Ola,
Menar du nära hamn i Kina eller i Sverige?
Oavsett så är det möjligt att godset fraktas till lasthamn i Kina och därifrån hanteras av ett svenskt fraktbolag – och det är också möjligt att fraktbolaget enbart skeppar fram till hamn i Göteborg exempelvis.