Stöld av immateriella rättigheter, exempelvis design, grafik och ritningar, är ett stort problem för startups och småföretag som importerar från Kina och andra asiatiska länder.
Vi vet alla att tillverkarna i denna region har ett visst rykte, men hur stor är egentligen risken för att din leverantör kommer att ta stora marknadsandelar och tjäna miljoner – genom att använda dina immateriella rättigheter?
I denna artikel kommer vi att förklara vad varje startup och småföretag måste veta när det gäller risker med immaterialrätt vid import från Asien.
Fortsätt läsa och lär dig mer om hur du kan skydda din immateriella rättigheter och varför de flesta importörer överskattar risken för dess stöld. Du kommer även att lära dig varför den verkliga risken inte är en leverantör som stjäl dina immateriella rättigheter. Det föreligger istället en större risk för att du kränker ett annat företags immaterialrätt.
Boka ett kostnadsfritt samtal (30 min)
- Boka ett samtal om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa er med följande:
- Produktdesign & materialval
- Hitta tillverkare i Asien och Europa
- Frakt och förtullning
Vad är immaterialrätt?
Immaterialrätt ger skydd för de immateriella skapelserna av en person eller ett företag. Detta kan exempelvis inkludera patent, varumärken eller företagshemligheter.
Detta inkluderar även den artikel som du för tillfället läser. Jag skrev den och därför innehar jag rättigheterna.
Så vad refererar vi till när vi pratar om detta i anslutning till ’import av produkter från Asien’?
Det kan i princip handla om allt som är inkluderat i din produktspecifikation:
- Produktdesign och ritningar
- Artwork och grafik
- Logos och varumärken
- Funktionsbeskrivningar
- PCB ritningar
- Förpackningsdesign
Att dela och skydda dina immateriella rättigheter med kinesiska leverantörer Att dela produktspecifikationer med leverantörer är inte något valbart. Av uppenbara anledningar kan en leverantör inte beräkna pris eller ge dig produktprov ifall de inte har din produktinformation.
Härunder följer en introduktion till 3 olika metoder för skydd av immateriella rättigheter:
1. Upprätta ett sekretessavtal (NDA) med dina leverantörer
Detta är ett sekretessavtal som (beroende på hur det utstakas) ’förbjuder’ att leverantören tillverkar replikor av dina produkter genom att använda ditt varumärke och/eller genom att dela din produktinformation med andra köpare.
En leverantör kan inte ge prisförslag och inte heller tillverka en prototyp innan denne har tillgång till din produktspecifikation. Detta avtal måste därför signeras av leverantören innan du delar med dig av någon produktinformation.
Ifall vi antar att du letar efter tillverkare av en viss produkt och du fortfarande utforskar prisalternativ kan du komma att behöva signera avtalet innan du kan få ett prisförslag.
Om du har en startup eller ett småföretag kan du komma att behöva arbeta hårt för att övertyga din leverantör om att skriva under avtalet för att du ska kunna få ett prisförslag. Med andra ord kan det dra ut på tiden då alla leverantörer ska skriva under avtalet, och det kan även få vissa av dem att avbryta samarbetet.
Det är förstås ett betydligt mindre problem ifall du driver ett teknologiföretag med stora anslag, men denna artikel är skriven för den nystartade Amazon-säljaren och inte Tim Cook, som är CEO på Apple.
Men det är inte det enda problemet du kommer att stöta på.
Som bäst kommer ett sekretessavtal få leverantören att tänka två gånger ifall de verkligen ska använda dina designs eller märken. Ifall de verkligen vill replikera din produkt och/eller märke så kan de göra det.
Först och främst är de medvetna om att du inte har de finansiella muskler eller den tid som krävs för att driva en rättsprocess. För det andra kan de också kringgå avtalet genom att låta ett annat företag tillverka varorna. Ett som inte täcks av det avtal som har undertecknats.
Du måste därför först bevisa att de har läckt informationen … och därutöver lyckas få ersättning. Än en gång… denna artikel är inte skriven för multinationella företag med en armé av advokater…
Så är det värt besväret att underteckna ett sådant sekretessavtal? Det kommer alltid att bero på situationen. Ifall du driver ett nystartat bolag med en känslig immateriella rättigheter så är svaret ja.
Ifall du har ett nytt märke för klockor eller har ett privat märke så är detta inte fallet. Men avtalet kan faktiskt hjälpa eftersom leverantören kommer att tveka när det gäller att stjäla din intellektuella egendom ifall det finns specificerat ett klart straff (en summa i dollar).
2. Designskydd, patent och och registrering av varumärke
Sekretessavtalet kan verka lockande eftersom det verkar vara en enkel och billig lösning på ett komplext problem. Som vi har förklarat ovan är det ingetdera. Det finns dock lösningar som är mer effektiva, men som kostar mer.
Genom att skydda dina immateriella rättigheter inom utvalda marknader, exempelvis USA eller EU kommer du att lösa huvudproblemet: risken för att din leverantör använder din immateriella rättigheter för att konkurrera med dig på din hemmamarknad.
Varumärkesregistrering är den mest grundläggande formen av IP-skydd. Detta förhindrar att andra företag använder ditt varumärke inom den marknad där det är registrerat. För ett mer komplett skydd måste du därför registrera ditt varumärke inom alla större marknader.
Detta kan också inkludera Kina, om än endast för att motverka ’trademark squatters’.
Ifall din produkt har en unik funktion eller design kan du också ansöka om en design- eller ett funktionellt patent. Detta måste, än en gång, göras inom alla större marknader.
Tänk på att en patentansökan är betydligt mer kostsam och tidsödande än en varumärkesansökan.
3. Dela upp tillverkningen mellan flera fabriker
För hundra år sedan, då britterna tillverkade världens första pansarvagnar, blev arbetarna vilseledda till att tro att de tillverkade vattentankar. Därav ordet tank. Du kanske inte behöver en MI6 vid din sida för att skydda din immateriella rättigheter, men du gör det i alla fall svårare för dina leverantörer att stjäla den ifall du anlitar olika fabriker.
Dessa komponenter kan sedan sättas ihop av en tredje part som du har mer förtroende för. Startups tenderar att överskatta risken (och negativa påverkan) för stöld av immateriella rättigheter i Kina
Sanningen är den att de flesta leverantörer som jag har talat med är betydligt mer oroade över stöld av immateriella rättigheter än de borde vara. Ja, vi vet alla att kinesiska tillverkare har ett rykte… men de bryr sig betydligt mindre om ditt nya märke av t-shirts än du tror.
Faktum är att jag inte ens hade satt detta som en av de 10 största riskerna när man importerar från Kina; i alla fall inte för vår målgrupp. Produktsäkerhet, kvalitetsproblem, betalningsbedrägerier och transportskador är de saker som du bör tänka på.
Låt oss ta detta ett steg längre. Så ifall en replika av dina produkter hamnade på gatumarknader i Shenzhen? Hade det verkligen skadat din affärsverksamhet?
Slutsats
immateriella rättigheter är ett stort huvudbry för företag som importerar från Kina och andra asiatiska länder. Men för de flesta företag förekommer det betydligt större risker.
Med det sagt förstår jag var denna oro kommer ifrån, och varje verksamhet med självrespekt bör börja med en varumärkesregistrering. Men låt inte din oro sakta ner processen. Du bryr dig antagligen mycket mer om ditt eget märke än vad dina asiatiska leverantörer någonsin kommer att göra.
Vill du skapa ditt eget privata märke eller din egen skräddarsydda produkt?
Det kan vara svårt att gå från en ritning till en färdig produkt. För att hjälp dig med hela processen – från skapande av en specifikation till tester och kvalitetskontroll – har vi skapat ett Startpaket:
a. Privat märke & List på OEM Produkttillverkare
b. Mallar för produktspecifikationer
c. Prover på produktetiketter
d. Tutorials, videogenomgångar och en uppgiftslista som guidar dig steg för steg genom hela processen.
Du kan även boka kvalitetsinspektioner, labbtester och frakt direkt från plattformen. Klicka här för att lära dig mer.