Planerar du att importera produkter från Kina till Sverige? I denna guide förklarar vi grunderna som alla svenska importörer måste känna till innan beställning från Kina. Därtill är det många produkter som inte lämpar sig för import från Kina.
Översikt
- Vilka varor bör man inte importera från Kina?
- Varför du måste skapa ditt eget varumärke
- Kvantitetskrav (MOQ)
- Ledtider
- Import av mindre volymer
- EU regleringar, märkning & säkerhetskrav
- Kvalitetskontroll
Boka ett kostnadsfritt samtal (30 min)
- Boka ett samtal om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa er med följande:
- Produktdesign & materialval
- Hitta tillverkare i Asien och Europa
- Frakt och förtullning
Vilka varor bör man inte importera från Kina?
Kina är starkast när det kommer till produkter som måste assembleras för hand. Det är därför i stort sett alla elektronikprodukter tillverkas i Kina, främst i Shenzhen. Samma övertag finns också inom en rad olika maskiner och konsumentprodukter, exempelvis armbandsur och smycken. Det är trots allt Kinas relativt billiga arbetskraft som ligger till grund för dess framgång som industriland.
Råvaror
Således är Kina inte rätt land när det gäller import av råvaror eller material vars produktion till stor del är automatiserad. Istället är Kina en stor importör av just råvaror, som sedan används av tillverkningsindustrin.
Fejkade produkter
Därtill är det inte heller möjligt att importera märkesprodukter (exemplevis Nike eller Apple) direkt från Kina. Även om produkter från varumärken som Adidas och Rayban till stor del tillverkas i Kina betyder inte det att deras produkter finns tillgängliga för import. Faktum är att deras produkter ofta är dyrare att köpa i Shanghai och Beijing jämfört mot deras butiker i Stockholm.
Att multinationella företag skulle tillåta att deras underleverantörer skulle tillåta att småföretag i andra länder köper och och säljer deras varor på Ebay – till fabrikspris – är självklart en ren fantasi.
Men, sen så kryllar det av såkallade “iPads” och “Genuine Raybans” på internet. Det kan dock enart röra sig om två saker:
- Bedrägerier
- Illegala kopior
Det finns även de som tror att de riktiga fabrikerna håller “nattöppet” och tillverkar samma varor, som de sedan säljer på nätet. Det är dock en ren myt, och även om det kan ha förekommit sådana incidenter för tio till femton år sedan, så är parallellimport olagligt.
Vissa elektroniska produkter
Det finns också vissa produktområden där det inte finns några vinster att hämta, även om själva varorna kan köpas in. Exempel på sådana varor är TV apparater, datorer och mobiltlefoner. Det är omöjligt för ett litet företag att matcha de priser som erbjuds av exempelvis Sony och Samsung.
Om du skall ge dig in på elektronik krävs det att du utvecklar något nytt – oavsett om det gäller hårdvara eller mjukvara. Det är dock omöjligt att på något sätt priskonkurrera med stora företag inom detta område.
Undvik produkter med mycket små marginaler
Det går inte att ge sig in i en bransch och förvänta sig att konkurrera på priser idag. Även om det hade varit möjligt, är det i sig en väldigt riskfylld strategi då priser går upp och ner hela tiden.
Kinesiska fabriker kan inte ”frysa priser” iom att råvarupriser går upp och ner hela tiden. Det i sin tur påverkar såklart kostnader på material och komponenter i hela kedjan. De senaste tio åren har också lönekostnaderna ökat i Kina – vilket också höjer kostnader för fabriker.
Det är också värt att nämna att staten i Kina blir allt mer effektiv när det kommer till beskattning av inhemska företag, något som kanske inte alla fabriker tidigare tog med i sin kalkyl.
Kort sagt måste du har god marginal för prishöjningar. Om du bara har några procent marginal är det bara en tidsfråga innan du börjar göra stora förluster.
Skapa ett eget varumärke
Det enda sättet att få bra marginaler som e-handlare idag är genom att skapa ett eget varumärke. Detta måste inte vara något nytt och radikalt, utan företag som Tom Hope och Daniel Wellington har visat vägen när det kommer till att skapa varumärken inom etablerade produktsegment.
Det är inte heller gratis att sälja produkter. Annonsering på Amazon, Facebook, Instagram och Youtube är inte gratis. Det är inte ovanligt att företag idag spenderar mer på PPC marknadsföring för att sälja sina produkter än på produkten i sig.
Utan marginal för marknadsföring på nätet så kommer du inte kunna konkurrera med andra företag. Det är absolut inte så att den billigaste och bästa produkten vinner – utan det är den produkt som får mest exponering.
Lyckligtvis är det enkelt att få sin logotyp tryckt på produkten då du importerar varor från Kina.
Ledtider
Detta kan också sägas om ledtider. Internationell handel med utvecklingsländer tar tid. Det kan också vara så att saker går fel under tillverkningen, vilket kan leda till att produktionen måste börja om från början. Bara det tar en extra månad.
Exempel
- Tillverkning av prototyper: 1 – 6 månader
- Massproduktion: 1 – 2 månader
- Frakt: 1 – 5 veckor
Fabriker är inte serviceföretag
Många importörer i Sverige ställer sig ofta skeptiska till att själva betala för kvalitetskontroll och labbtester. “Borde inte leverantören garantera att produkten håller en hög kvalitet?”. Jo, i princip kan så tyckas, vilket jag också håller med om. I praktiken är situationen en annan. Till att börja med finns ingen universell definition av vad “bra kvalitet” egentligen innebär, något som också är direkt kopplat till pris.
Det finns också en anledning till att kinesiska leverantörer tillverkar varor till lägre priser än ditto i väst. Delvis beror det på billigare arbetskraft, men det beror också på att de inte erbjuder någonting extra. Se det som att flyga med Ryan Air – ingenting extra är inkluderat.
Detta gäller också andra tjänster som design eller labbtester. Skall leverantörer erbjuda designservice, labbtester och andra tjänster så tvingas de offerera ett högre pris – med resultatet att kunder går till andra leverantörer. Tillverkare i Kina har i regel mycket små marginaler själva, ofta kring 2 – 4%.
Kvantitetskrav (MOQ)
Ett återkommande problem för småföretagare med begränsade resurser som önskar att importera från Kina är kvantitetskraven som kan vara relativt höga. För att förstå varför en fabrik i Kina har ett kvantitetskrav måste man förstå dynamiken i ledet mellan er fabrik i Kina och dennes underleverantörer – som kan bestå av allt från leverantörer av material till verkstäder som utför delmoment av produktionen.
Resultatet är att er leverantör måste ställa samma krav på sina egna kunder då det inte lönar sig att köpa på sig mer material än fabriken kan sälja.
Planerar man att importera från Kina med en begränsad budget kan detta problem delvis lösas genom att man anpassar sitt produktsortiment efter ett fåtal likartade material – detta öppnar upp för er tillverkare i Kina att nå underleverantörernas kvantitetskrav samtidigt som ni kan få en lite större spridning på ert sortiment. Fortsätt läsa så förklarar jag hur det kan gå till. Ni kan också klicka här för att läsa mer om kvantitetskrav.
Import av små volymer
Det går att importera mindre volymer, men bara om man har en välplanerat strategi. Först och främst är det omöjligt för en tillverkare att producera 20 – 30 exemplar av en produkt. De måste tillverkare 300 – 500 exemplar för att det skall vara lönsamt.
Har man liten budget måste man alltså begränsa sig till ett mindre antal produkter. Dock kan man öka variation genom att lägga till detaljer eller göra enklare modifikationer. Ett exempel på detta är att skapa en kollektion armbandsur genom att använda två olika urtavlor (MOQ: 500 st per design) och sedan kombinera dessa med olika armband (MOQ: 50 st per design). Således kan man skapa variation, samtidigt som leverantören kan göra en vinst.
Ett annat exempel är att återanvända material, men skapa olika former. Själva tillskärningen är en ganska enkel och snabb process som inte påverkas leverantörens marginaler nämnvärt. Det var också precis det vi gjorde en gång för att hjälpa en kund få ett större sortiment.
De importera badrumsmattor, och ville köpa ett flertal olika modeller. Efter förhandling med leverantören kom vi fram till att de kunde gå med på att skära till tre olika former, och färga materialet i tre olika färger – utan att höja kvantitetskravet. Den enda förusättningen var att alla mattor tillverkades i samma tyg. I slutändan fick vår kund hela nio olika produkter att lansera, istället för bara en.
Vad som absolut inte fungerar är att be leverantören ta en förlust, i utbyte mot löften om större ordrar i framtiden.
Import av lagervaror från Kina
Ja, och nej. Givetvis finns lagervaror, men då rör det sig nästan uteslutande om varor som tillverkats för den inhemska marknaden i Kina. Dessa produkter är inte tillverkade i enlighet med EU regleringar som rör kemikalier, elsäkerhet och andra aspekter. I praktiken är import av lagervaror uteslutet vid import från Kina.
Fortsätt läsa så förklarar jag varför det är kritiskt att känna till applicerbara EU direktiv då man importerar från Kina.
EU regleringar, märkning & säkerhetskrav
Inom EU finns ett flertal regleringar att förhålla sig till. Exempel på sådana direktiv är REACH och RoHS. Import av produkter som inte möter regleringar är illegalt och kan leda till säljförbud.
När du importerar från Kina kan du aldrig utgå ifrån att fabriken vet vilka standarder och andra krav som gäller för just din produkt. Det är således viktigt att granska existerande testrapporter samt fråga om de känner till specifika standarder.
Vår rekommendation är att du kontaktar svenska myndigheter för att fråga vilka regleringar som gäller för just din produkt. Tänk på att det alltid är ditt ansvar att produkten möter samtliga säkerhetskrav och märkningskrav – inte fabrikens.
Läs mer
- CE märkning vid import till Sverige: En komplett guide
- REACH & Kemikalier vid import från Kina: Komplett guide
- RoHS direktivet vid import av elektronik från Kina
Labbtester
Det är lagkrav att vissa produkter måste labbtestas innan de får säljas inom EU. Detta gäller exempelvis vissa typer av leksaker och elektroniska produkter, samt även kosmetika. Tullverket och andra myndigheter kan begära att ni visar upp en testrapporter, som bevisar att produkten möter alla applicerbara regleringar.
För de flesta produkter så är inte labbtester ett krav. Dock kan myndigheter ändå begära att ni visar testrapporter, och då är det väldigt bra att redan ha gjort tester.
Noter att labbtester alltid betalas av importören, och inte av er leverantör i Kina. Dock finns de flesta stora testlabben på plats i Kina, så det är sällan produkten måste testas i Sverige.
Kvalitetskontroll
Att kvalitetskontrollera en produkt innan leverans är ett obligatoriskt steg vid tillverkning i Asien. Notera att det inte finns några praktiska möjligheter att returnera varor till er leverantör när ni väl betalat och skeppat godset.
Ni kan dock anlita ett bolag på plats i Kina, exempelvis oss på ScandinAsian.se, för att hantera kvalitetskontroll i fabrik. På så sätt sparar ni både tid och pengar.
Vanliga frågor och svar
Hur många olika produkter bör vi importera?
Om du är i uppstartfas rekommenderar jag att du först och främst fokuserar på en specifik produkt. Det är för kostsamt att importera ett helt sortiment med produkter. De företag som lyckas med import från Kina är de som har ett tydligt fokus från början. Daniel Wellington är ett lysande exempel som många känner till.
Hur lång tid tar det att importera från Kina?
Räkna med att det tar minst 6 månader att gå från specifikation till levererad produkt. Det tar tid att hitta tillverkare, utveckla provexemplar, producera ett par hundra enheter som sedan skall kvalitetskontrolleras och labbtestas – och slutligen fraktas. Dock går det betydligt snabbare (2-3 månader) vid framtida beställningar.
Kan vi importera på egen hand eller behöver vi en agent?
Idag är det relativt enkelt att hitta fabriker på egen hand via Alibaba eller Globalsources. Därtill finns det mycket information om import från Asien, vilket underlättar att hantera allt ifrån betalningar till kvalitetskontroller. Räkna dock med att det tar tid att gå ifrån idé till färdig produkt.