Orderhantering

Planerar du att lägga en order hos en fabrik i Asien eller Europa? Vi hjälper er att sammanställa och förhandla villkor för kvalitet, labbtester, defekt produkt, frakt, betalning, försening och mer – direkt med er leverantör. Därtill hjälper vi till att boka in kvalitetskontroll, labbtest och frakt.

Boka ett samtal

Process

1. Sammanställning av ordervillkor

2. Förhandling med leverantör

3. Ordervillkor skrivs under av fabrik

4. Ni betalar fabriken

5. Vi bokar in kvalitetskontroll

6. Vi bokar in labbtester

7. Slutbetalning (efter punkt 5 och 6)

8. Vi bokar in frakten med TKL logistics

Vilka länder och regioner täcker ni?

Vi har genomfört undersökningar i följande:

  • Kina
  • Vietnam
  • Indien
  • Europa
  • Turkiet

Kostnad

Vi debiterar i regel från 490 USD per process. Det är dock för vårt arbete, och inkluderar inte kostnad för frakt, kvalitetskontroll, labbtest eller något annat.

Varför är ordervillkor nödvändigt vid beställning från Asien?

Ordervillkorens funktion är främst att förebygga kvalitetsproblem, bedrägerier, förseningar och att etablera ett ramverk för att snabbt kunna lägga ordrar i framtiden. Ordervillk är den kanske mest viktiga mekanismen under processen, och vi har sett gång på gång hur det hjälpt våra kunder att sätta upp stabila affärsrelationer med sina leverantörer.

Vilka andra kostnader bör jag vara medveten om?

Porto för att skicka avtalet med DHL eller TNT kostar i regel omkring 50 USD. Notera att vår avgift inte inkluderar försändelseavgift eller andra omkostnader.

När bör vi beställa denna tjänst?

Tjänsten skall beställas senast 3 veckor innan ni önskar att lägga en beställning hos er leverantör. Ju tidigare vi kan inleda processen desto bättre.

Vad behöver vi innan ni kan sätta igång?

Vi behöver följande information:

a. Leverantörens bolagsnamn
b. Kontaktperson (e-post och telefon)
c. Produktspecifikation
d. Önskad fraktmetod
e. Lista på applicerbara regleringar / standarder för er produkt

Hur kan ordervillkoren motverka kvalitetsproblem?

Ordervillkoren specificerar dels era tekniska specifikationer och toleranser, samt definition av defekt produkt. Därtill klargör även villkoren att kvalitetskontroller kan genomföras utan varsel, och att defekta enheter kommer att dras av från balansbetalningen.

Gäller ordervillkor mellan vårt företag och leverantören?

Ja, dokumentet skrivs på och stämplas med er som köpare, och leverantören som säljare.

Garanterar ordervillkor att vi inte får några kvalitetsproblem, förseningar eller andra problem?

Nej, ordervillkor kan förebygga kvalitetsproblem, förseningar och andra problem, men det är inte en försäkring eller garanti. Ordervillkor skall ej heller ses som en försäkring eller garanti. Notera att ScandinAsian.se inte erbjuder någon form av försäkring, skadestånd eller på annat sätt går i god för en tillverkare, oavsett utfall.

Kan ordervillkoren garantera att leverantören inte använder vår design eller vårt varumärke?

Nej. Vi rekommenderar att ni ansöker om varumärkesregistrering samt patent, i den mån det är möjligt. Ordervillkoren ingen form av garanti.

Hur kan vi få hjälp efter att avtalet skrivits?

Vi hjälper er med följande delar:

1. Rådgivning gällande när betalningar skall ske

2. Bokning av kvalitetskontroll och labbtest

3. Bokning av frakt

Tjänsten är slutligen levererad när varorna har lastats för leverans till Sverige.